رفت و برگشتهای مکرر محتوا بین کارفرما و نویسنده و صرف زمان طولانی برای بازبینی و بازنویسی آن، هم پروسه تولید محتوا را زمانبر و سخت میکند، هم خروجیای که نهایتاً تحویل میگیرید، معمولاً مطلوب و باب میل نیست!
دلیل این رفت و برگشتها هم واضح است؛ نویسنده نمیداند شما دقیقاً چه چیزهایی میخواهید، اولویتهایتان چیست و مخاطب هدف مقاله کیست.
حالا اگر بیایید همه خواستههایتان را در قالب یک راهنمای جمعوجور در اختیار نویسنده قرار دهید و خیلی شفاف به او بگویید چه محتوایی، با چه هدفی، برای چه مخاطبی و با چه ساختاری میخواهید، نتیجه چه میشود؟
هم نویسنده از سردرگمی نجات پیدا میکند و این رفت و برگشتها کمتر میشود، هم کیفیت محتوا بهتر میشود و زمان کمتری را صرف ویرایش و بازبینی آن میکنید.
این راهنما همان بریف محتواست و میخواهم طبق تجربه خودم، در این مقاله چند و چون نوشتن یک بریف محتوایی حرفهای و استاندارد را بهصورت عملی یادتان بدهم.
توجه: در انتهای مقاله یک تمپلیت رایگان هم قرار دادم که میتوانید برای نوشتن بریفهای محتوایی خودتان از آن استفاده کنید
![]() |
بریف محتوا چیست؟
به زبان ساده، بریف محتوا یک راهنما، چارچوب، دستورالعمل (یا هر چه که شما اسمش را میگذارید!) یکی دو صفحهای برای تولید محتوا است. در این راهنما بایدها و نبایدها و انتظاراتی که دارید بهطور شفاف و دقیق ذکر میشود تا محتوایی که نهایتاً تحویل میگیرید با خواستههای شما منطبق باشد.
اگر تولید محتوا را برونسپاری کردهاید و با نویسندههای فریلنسر کار میکنید، داشتن بریف محتوایی کارتان را چند برابر سادهتر میکند.
![]() |
بریف محتوایی شامل چه اطلاعاتی است؟
بسته به نوع محتوا، اطلاعاتی که در بریف میآید، فرق میکند؛ ولی در کل، هر آنچه که نویسنده برای تولید یک محتوا به آن نیاز دارد باید بهطور خلاصه در بریف قید شود.
یک بریف تولید محتوای استاندارد، معمولاً شامل این اطلاعات ضروری است:
- موضوع،
- عنوان و زیرعنوانهای آن موضوع،
- هدف محتوا،
- مخاطب هدف محتوا،
- ددلاین (زمان تحویل محتوا)،
- کلمات کلیدی اصلی و فرعی،
- تعداد کلمات مدنظر،
- عنوان و توضیحات سئو،
- لحن محتوا،
- CATهای مرتبط،
- نکات مهم درباره عناصر بصری و تصاویر محتوا،
- سورسها و منابع پیشنهادی برای نگارش محتوا.
برای اینکه خروجی نهایی بیشترین شباهت را به کیفیت مدنظر شما داشته باشد، میتوانید یکسری اطلاعات پایهای را درباره محصولات و سرویسهای خودتان، نحوه نگارش، نکات لینکسازی و… هم به بریف محتوایی اضافه کنید.
![]() |
چرا به بریف محتوایی نیاز داریم؟
تولید محتوا بدون داشتن یک بریف کامل و اصولی مثل این میماند که بدون مپ به دل جادهای جدید بزنید، یا بدون اینکه یک نقشه و طرح اولیه داشته باشید از بنا بخواهید برایتان خانه بسازد!
شاید نهایتاً به مقصد برسید یا بنا برایتان یک خانه بسازد، ولی هم در رسیدن به آن مقصد کلی چالش خواهید داشت، هم خانهای که تحویل میگیرید چیزی نیست که در ذهنتان تصور میکردید.
بریف محتوا هم مثل همین نقشه است؛ وقتی همه چیز مثل هدف محتوا، مخاطب، لحن و ساختار محتوا و… از قبل مشخص باشد، نویسنده یا تولیدکننده محتوا تکلیفش روشن است و دقیقاً میداند که باید چه کار کند.
به علاوه، داشتن یک بریف خوب و شفافسازی اهداف و انتظارات در آن، باعث میشود که محتوا از همان اول درست و اصولی نوشته شود و این یعنی زمان کمتری برای بازبینی و اصلاح آن صرف میکنید؛ که خب این هم از نظری مالی بهصرفهتر است، هم از نظر زمانی کلی جلو میافتید.
در ضمن، تولید محتوا یک کار گروهی است و اغلب بیش از یک نفر (مثلاً خود نویسنده، ویراستار، سردبیر وبلاگ، تیم سئو، تیم گرافیک و…) روی تولید یک محتوا کار میکنند؛ در اینجور مواقع داشتن بریف کمک میکند که همه همسو با هم در یک مسیر مشخص حرکت کنند و خروجی محتوا یکدست، حرفهای و باکیفیت باشد.
در یک کلام:
آموزش نوشتن یک بریف محتوای استاندارد و حرفهای
نوشتن بریف محتوایی واقعاً کار سختی نیست! اصلاً بیایید قدمبهقدم یک بریف محتوایی برای موضوع «سئو چیست» بنویسیم تا نحوه انجام این کار دستتان بیاید.
یک سند (برگه) در ورد، گوگل داک یا هر فرمتی که راحتتر هستید باز کنید. در بالای این صفحه، عنوان محتوا را بنویسید تا نویسنده بتواند با یک نگاه به عنوان، متوجه موضوع محتوا بشود.
این عنوان، لزوماً عنوان نهایی محتوا نیست و میتواند تغییر کند. فرض میگیریم عنوان این مقاله «راهنمای جامع سئو برای مبتدیها» است.
حالا هدف محتوا را تعیین کنید؛ یعنی توضیح بدهید که این محتوا قرار است چه کاری بکند، چه نیازی را برطرف کند یا چه محصول و سرویسی را تبلیغ کند. مثلاً اگر دوره سئو میفروشید، هدف بریف محتوا را میتوانید اینطور تعریف کنید: «آموزش مفاهیم اولیه سئو برای افرادی که تازه وارد دنیای دیجیتال مارکتینگ شدهاند + پروموت دوره سئو»
بعد از هدف محتوا، نوبت تعیین مخاطب هدف محتوا است؛ یعنی بگویید که این محتوا برای چه کسانی نوشته میشود. تعیین مخاطب هدف هر چه دقیقتر باشد، بهتر است. برای مثال، مخاطبان هدف این محتوا میتواند «دانشجویان، تولیدکنندگان محتوا، دیجیتال مارکترهای مبتدی و…» باشد.
نوبت کلمات کلیدی است؛ کیوردهای اصلی، فرعی و انتیتیهایی را که با تحقیق کلمات کلیدی برای محتوای مورد نظرتان جدا کردید، به بریف اضافه کنید. همینجا پیشنهاد میکنیم نگاهی به این دو مقاله هم بیندازید:
مفهوم انتیتی (entity) در سئو چیست؟ (سادهترین تعریف)
کاملترین راهنمای تحقیق کلمات کلیدی (از زبان یک متخصص!)
اگر مسئولیت انتشار محتوا در وبلاگ برعهده نویسنده باشد، میتوانید آدرس صفحه (URL)، چکیده مقاله، عنوان و توضیحات سئو را هم به بریف محتوا اضافه کنید.
مهمترین بخش بریف، ساختار محتواست. منظور از ساختار محتوا ترتیب قرار گرفتن تیترهای ۲ و ۳ (عنوانها و زیرعنوانها) است. هنگام نوشتن ساختار محتوا، در هر بخش، اگر نکته یا مورد مهمی وجود دارد که نباید از قلم بیفتد، حتما ذکر کنید؛ مثلاً اینکه فلان مثال را توضیح دهید، یا از این منبع کمک بگیرید، فلان کلمه کلیدی در این بخش تکرار شود و…
یکسری اطلاعات کلی از قبیل اینکه ددلاین محتوا چه زمانی است، تعداد کلمات آن چقدر باید باشد، با چه لحنی نوشته شود (ساده، رسمی، دوستانه و صمیمی یا…)، لینکسازی چطور باشد، از چه منابع و سورسهایی برای نوشتن محتوا استفاده شود و… را هم به این صفحه وارد کنید.
آوردن مجموع مواردی که گفتیم در یک صفحه، بریف شما را میسازد؛ به همین سادگی!
نکته ۱: برای راحتی بیشتر، بهتر است یک تمپلیت ثابت برای بریفها داشته باشید که فقط با توجه به موضوع پروژه، فقط آن را پر کنید.
نکته ۲: استفاده از هوش مصنوعی برای نوشتن بریف هم را امتحان کنید؛ مثلاً میتوانید در chatgpt یک gpt برای تولید بریف محتوا تعریف کنید و با دادن کلمات کلیدی و موضوع محتوا، یک بریف کامل از آن تحویل بگیرید.
![]() |
دانلود نمونه بریف محتوا
از آنجایی که حدس زدیم شاید نوشتن بریف محتوایی برایتان سخت باشد، یک قالب رایگان با فرمت گوگل داک برایتان آماده کردهایم که خودمان هم برای بریفهای محتوای وبلاگ لیموهاست از آن اسفاده میکنیم.
برای دریافت و دسترسی به این بریف میتوانید روی این لینک بزنید تا دسترسیتان را تایید کنیم و بتوانید یک کپی از فایل تهیه و برای نوشتن بریفهای محتواییتان از آن استفاده کنید.
امیدوارم بهخوبی با نحوه نوشتن بریف محتوا آشنا شده باشید. مثل همیشه، اگر به ابهام یا مشکلی برخوردید برایمان در قسمت نظرات بنویسید تا بیشتر راهنماییتان کنیم.
راستی! اگر با تولید یا ویرایش محتوا سروکار دارید، خواندن مقاله «چگونه محتوای تولیدشده با هوش مصنوعی را تشخیص دهیم؟» هم حسابی به دردتان میخورد!
نظر شما در مورد این مطلب چیه؟