مجله خبری ارس مگ

اروپا می‌خواهد فیبر کربن را ممنوع کند

اروپا می‌خواهد فیبر کربن را ممنوع کند

خودروسازان از فیبر کربن برای سبُک و درعین‌حال قوی نگه‌داشتن خودروهایش استفاده می‌کنند. سازندگان خودروهای اسپرت و برقی به‌خاطر دوام بالا و وزن پایین، عاشق این ماده سبک‌وزن‌اند. اما ممکن است به‌زودی اتحادیه اروپا فیبر کربن را ماده‌ای خطرناک در نظر بگیرد و خودروسازان بزرگی را دچار مشکل کند. اصلاحیه‌ای…

- اندازه متن +

خودروسازان از فیبر کربن برای سبُک و درعین‌حال قوی نگه‌داشتن خودروهایش استفاده می‌کنند. سازندگان خودروهای اسپرت و برقی به‌خاطر دوام بالا و وزن پایین، عاشق این ماده سبک‌وزن‌اند. اما ممکن است به‌زودی اتحادیه اروپا فیبر کربن را ماده‌ای خطرناک در نظر بگیرد و خودروسازان بزرگی را دچار مشکل کند.

اصلاحیه‌ای که پارلمان اروپا تهیه کرده، قصد دارد فیبرکربن را به فهرست مواد خطرناک اتحادیه اروپا اضافه کند. این مواد در‌حال حاضر شامل سرب، کادمیوم، جیوه و کروم شش‌ظرفیتی است که هنوز کم‌وبیش در تولید خودرو و هواپیما استفاده می‌شوند.

چرا اتحادیه اروپا فکر می‌کند فیبر کربن خطرناک است؟

این اصلاحیه پس از بازنگری در بخش‌نامه پایان عمر وسایل نقلیه اتحادیه اروپا -نهاد دولتی مسئول بازیافت وسایل نقلیه اسقاطی- مطرح شد. اتحادیه اروپا معتقد است رشته‌های فیبرکربن می‌توانند هوابرد شوند و درصورت تماس با پوست انسان مضر باشند. این اولین بار است که نهادی دولتی فیبرکربن را ماده‌ای خطرناک به حساب می‌آورد.

اگر پارلمان رسماً این اصلاحیه را تصویب کند، از ابتدای ۲۰۲۹ در اروپا اجرا خواهد شد. شرکت‌ها به‌تدریج باید استفاده از فیبرکربن را در محصولاتشان کاهش دهند. صنعت خودرو به‌تنهایی ۲۰ درصد کل استفاده از فیبر کربن در جهان را به خودش اختصاص داده است.

فیبر کربن

براساس گزارش نیکی آسیا، وقتی اتحادیه اروپا این خبر را اعلام کرد، سهام تولیدکنندگان ژاپنی فیبرکربن به‌شدت کاهش یافت. برندهای آسیایی بیشترین آسیب را از ممنوعیت فیبرکربن خواهند دید. تیجین، صنایع توری و میتسوبیشی کمیکال ۵۴ درصد کل بازار تولید فیبرکربن در جهان را در اختیار دارند. اروپا تولید اکثریت باقی‌مانده فیبر کربن را بر عهده دارد.

بدون شک سازندگان خودروهای اسپرت و ابرخودروها بیشترین آسیب را از ممنوعیت فیبر کربن خواهند دید اما برخی از تولیدکنندگان خودروهای الکتریکی نیز آسیب می‌بینند. خودروسازانی مانند بی‌ام‌و، هیوندای، لوسید و تسلا در ساخت مدل‌های برقی خود به‌طور گسترده از فیبرکربن استفاده می‌کنند.

خبر خوب این است که فیبر کربن در سال ۲۰۲۴ صنعتی ۵ میلیارد و ۵۰۰ میلیون دلاری بود؛ درنتیجه این اصلاحیه پیش از تبدیل شدن به قانون با مخالفت شدید صنایع هواپیمایی و خودروسازی مواجه خواهد شد.

مقاله اصلی

درباره نویسنده

Jolfa Developer

submit comment
0 دیدگاه

نظر شما در مورد این مطلب چیه؟

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *